BAGAIMANA CARANYA HENDAK MENGENAL
ALLAH MELALUI ALLAH
Nabi Muhammad S.A.W. pernah
bersabda:
عَرَفْتُ رَبِّيْ بِرَبِّيْ
Aku mengenali Tuhanku dengan Tuhanku
Bagaimana
kita nak memahami sabdaan Nabi ini? Kerana Nabi Muhammad S.A.W. apabila baginda
bersabda, kalamnya bersifat himpunan kalam.
عَنْ
خَالِدِ بْنِ عَرْفَطَةَ ، قَالَ : كُنْتُ جَالِسًا عِنْدَ عُمَرَ ... فَذَكَرَ
حِكَايَةً طَوِيلَةً إِلَى أَنْ قَالَ : فَقَالَتِ الأَنْصَارُ : أَغْضَب
نَبِيَّكُمْ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم !! السِّلاَحَ السِّلاَحَ ، فَجَاؤُوا
حَتَّى حَدقُوا بِمِنْبَرِ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم ، فَقَالَ :
يَأَيُّهَا النَّاسُ ، إِنِّي قَدْ أُوتِيتُ جَوَامِعَ الْكَلِمِ وَخَوَاتِيمَهُ ،
وَاخْتَصَرَ لِي الْكَلاَمَ اخْتِصَارًا .
Dari
Khalid bin ‘Arqathoh dia berkata: aku pernah duduk di sisi Umar, maka dia
menyebut satu hikayat yang panjang sehingga dia berkata: Maka berkata kau Ansor
: Nabi kita marah !! senjata senjata, maka mereka datang sehingga mereka
mengelilingi mimbar Rasulullah S.A.W. maka bersabda Nabi: Wahai sekelian manusia!
Aku sesungguhnya diberikan himpunan perkataan dan penutupnya dan di pendekkan
bagiku kalam sebagai yang pendek.
Berdasarkan
hadis ini, fahamlah kita bahawa Nabi S.A.W itu tidak memerlukan perkataan yang
banyak untuk menyatakan idea yang banyak. Hanya beberapa perkataan sahaja sudah
merangkumi semua idea yang beratus ribu idea.
Jadi
apa maksud Nabi dengan sabda baginda “Aku mengenali Tuhanku dengan Tuhanku”.
Ucapan yang pendek tapi mendalam pengertiannya. Hanya mereka yang memiliki mata
basiroh iaitu mata hati yang ada pada diri batinnya sahaja yang dapat merungkai
maksud sabdaan baginda S.A.W. Mereka yang tidak mempunyai mata hati, tak
mungkin memahami kiasan di sebalik sabda Nabi itu.
Nabi
S.A.W. juga pernah bersabda :
مَنْ عَرَفَ
نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهٌ وَمَنْ عَرَفَ رَبَّهُ فَسَدَ الـجَسَدُ
Barang siapa
mengenali dirinya maka sesungguhnya dia telah pun mengenali Tuhannya dan barang
siapa telah mengenali Tuhannya binasalah jasad
Apa
erti kalam nubuwah ini? Apa makna
mengenal diri? Sehingga apabila kita mengenal diri kita akan membawa kita
kepada mengenal Allah.Pertama-tama sebelum kita mengenali Allah, kita
dikehendaki untuk mengenal diri kita sendiri. Persoalannya diri kita yang mana
satu?
Tok
Kenali mengajar anak muridnya kiasan tidur dan mimpi. Apabila kita memahami
kiasan tidur dan mimpi, membawa kita mengenali diri kita sendiri. Sewaktu kita
tidur, manakah dia kekuatan kita? Manakah dia nama kita? Sewaktu kita tidur,
kita berada dalam genggaman Allah. Sehingga kita tak mampu mempertahankan harta
kita jika harta kita nak dirompak oleh orang lain. Bahkan badan dan tubuh kita
pun tak mampu kita pertahankan. Kita sebenar-benarnya tiada daya upaya dan
tiada kekuatan serta tiada kehendak sama ada ketika kita tidur ataupun kita
jaga. Inilah pengertian dari sabdaan Nabi dalam hadis berikut:
عَنْ أَبِي ذَرٍّ قَالَ
: أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم وَهُوَ فِي الْمَسْجِدِ ،
فَجَلَسْتُ إِلَيْهِ ، فَقَالَ : يَا أَبَا ذَرٍّ : فَقُلْتُ : لَبَّيْكَ فَقَالَ
: أَصَلَّيْتَ ؟ قُلْتُ : لاَ قَالَ : قُمْ فَصَلِّ ، فَصَلَّيْتُ ثُمَّ
أَتَيْتُهُ ، فَجَلَسْتُ إِلَيْهِ ، فَقَالَ : يَا أَبَا ذَرٍّ ، اسْتَعِذْ بِالله
مِنَ شَيَاطِينِ الْجِنِّ وَالإِنْسِ ، قُلْتُ : وَهَلْ لِلإِنْسِ شَيَاطِينُ ؟
قَالَ : نَعَمْ يَا أَبَا ذَرٍّ ثُمَّ قَالَ : أَلاَ أَدُلُّكَ عَلَى كَنْزٍ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ ، قُلْتُ : بَلَى يَا رَسُولَ الله
بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي ، قَالَ : قُلْ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِالله ،
فَإِنَّهَا مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ
Dari
Abi Zhar dia berkata: Aku mendatangi Nabi S.A.W. sedang baginda berada dalam
masjid maka aku duduk dekatnya, maka baginda bersabda: Wahai Abu Zhar! Aku
berkata: Labbaika Maka baginda bersabda: Sudahkan kamu bersolat? Aku berkata: Belum Baginda bersabda: bangun
maka bersolaylah, maka aku pun menunaikan solat kemudia aku mendatanginya, maka
aku duduk di sisinya. Maka baginda bersabda: “ Wahai Aba Zhar mintalah kepada
Allah perlindungan dari syaitan jin dan syaitan manusia! Aku berkata: dan
adakah bagi manusia itu syaitan? Baginda bersabda Ya wahai Aba Zhar. Kemudian baginda
bersabda: Mahukah kamu aku tunjukkan kamu satu perbendaharaan dari perbendaharaan- perbendaharaan syurga? Aku
berkata : Bahkan wahai Rasulallah demi bapaku, kamu dan juga ibuku.Sabda
baginda: Sebutlah LA HAWLA WALA QUWWATA ILLAH BILLAH maka sesungguhnya ia
adalah dari perbendaharaan- perbendaharaan syurga.
Daripada
hadis di atas baginda S.A.W. mengajar Abu Zhar al-Giffari r.a. satu kiasan cara
mengenal diri, iaitu sebenar-benar diri kita tiada daya upaya sama ada ketika
kita jaga mau pun ketia kita tidur. Dalam pelajaran Ilmu Tauhid, pada tajuk 20
sifat yang wajib bagi Allah. Di mana kita di ajar oleh guru-guru kita bahawa
hanya Allah sahaja yang wajib ada. Sementara sifat yang berlawanan dengan sifat
yang wajib bagi Allah adalah merupakan sifat sebenar kita. Allah wajib ada dan
kita pula wajib tiada.
Apabila
kita mengenali diri kita ini kita akan mengetahui bahawa diri kita ini tiada
daya upaya dan tiada kekuatan. Dan kita ini adalah faqeer di sisi Allah sebagaimana Firman Allah dalam
Surah Fathir ayat 15:
* $pkr'¯»t â¨$¨Z9$# ÞOçFRr& âä!#ts)àÿø9$# n<Î) «!$# ( ª!$#ur uqèd ÓÍ_tóø9$# ßÏJysø9$# ÇÊÎÈ
15. (oleh
kerana Allah Menguasai segala-galanya, maka) Wahai umat manusia, kamulah yang faqeer
kepada Allah (yang sentiasa
berhajat kepada Allah dalam segala perkara), sedang Allah Dia lah sahaja
Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.
Apabila kita tiada daya upaya dan kekuatan, maka bagaimanakah kita
hendak mengenali Allah? Dengan kekuatan mana kita dapat mengenali Allah? Maka
difahami di sini, kita sama sekali tak akan mampu untuk mengenali Allah.
Bagaimana nak fahami erti kiasan ini?
Kita boleh sebut juga berdasarkan hadis di atas iaitu :
مَنْ عَرَفَ
نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهٌ
Barang siapa
mengenali dirinya maka sesungguhnya dia mengenali Tuhannya
Barang siapa
mengenali dirinya maka sesungguhnya dia telah menyembah Tuhannya
Barang siapa
mengenali dirinya maka sesungguhnya dia telah mengingati Tuhannya
Barang siapa
mengenali dirinya maka sesungguhnya dia telah sempurna memuji Tuhannya.
Hakikat
diri kita ini adalah tiada daya upaya dan tiada kekuatan. Jika kita menyebutkan
bahawa kitalah yang menyembah Allah, itu adalah terlalu mustahil, sebab kita
tak wujud sebenar-benarnya dan kita tiada daya upaya dan kekuatan serta
kehendak. Maka sewaktu kita bersolat sebenar-benar yang bersolat dan menyembah
Allah itu adalah Allah sendiri. Allah lah yang menyembah diri-Nya sendiri. Kita
hanya alat sahaja. Seumpama sebatang pena yang digunakan oleh penulis untuk
menulis sajak atau puisi memuji dirinya. Sebagai pena yang digunakan oleh
penulis, tak layak mendabik dada mengatakan bahawa pena lah yang menulis semua
puisi dan sajak itu. Kerana pena itu jika penulis tak angkat dan tak
gerakkannya masakan dia boleh menulis?
Begitulah
dengan diri kita ini tak ada kekuatan dan kehendak sewaktu kita mampu berdiri
dan menggerakkan anggota kita melakukan semua amalan dalam solat, sebenarnya
kekuatan dan kehendak itu adalah milik Allah.
Maka
begitulah dengan nak mengenal Allah. Mana mungkin kita dapat mengenal Allah
dengan kekuatan ingatan kita. Kita mana ada kekuatan ingatan sebab kita tak
wujud dan tiada daya upaya. Maka Allah lah Yang Mengenali dirinya sendiri.
Sebagaimana Allah lah yang menyembah dirinya sendiri dan kita ini adalah alat
atau tool yang Dia gunakan untuk memuja, memuji dan menyembah-Nya.
Sebenarnya
bukannya kita yang mengenali Allah, sebagaimana bukannya kita yang menyembah
dan memuji Allah. Yang mengenal, memuja, memuji dan mengabdikan diri itu adalah
Allah jua.
Maka
oleh kerana itu, kita hendaklah menyerah kembali segala-galanya kepada Allah.
Dalam erti kata jangan kita mengaku bahawa kitalah yang mengenal
mengingat, menyembah Allah.Kita tak layak memakai pakaian Allah. Hanya
Allah sahaja yang layak mengenali Diri-Nya bukannya kita yang mengenali Diri-Nya.
Apabila kita sampai ke garisan
penamat ilmu makrifat ini, dan kita “rasa” bahawa kita tiada daya upaya, maka
meletup dan meledak “La hawla Wala Quwwata illa billah”. Dengan sebab itu maka lahirlah ucapan yang
tidak difahami oleh orang awam, iaitu ucapan : “AKU TIDAK ADA” “AKU MANA
ADA” “BUKAN AKU YANG BAWA KERETA ITU, ALLAHLAH YANG MEMANDU KERETA ITU”
Ucapan-ucapan
seperti ini jika didengar oleh orang yang jiwanya sarat dengan cinta kepada
dunia dan bencikan maut, akan muncullah dari bibir mereka tuduhan melulu
terhadap orang yang mengucapkan ucapan yang karam dalam wajah Allah ini.
Seumpama tuduhan sesat, gila, menyeleweng dan sebagainya.
Kalam
makrifat ini terlalu halus untuk dimengertikan oleh orang awam. Kerana terlalu
halus hingga menyebabkan mata hatinya tidak dapat memandang dan melihat
pengertian sebenar ucapan dari mereka yang sudah karam dalam “zauq” terhadap
Allah. “Zauq” dalam wajah Allah.
من لم يذوق
لا يدري
Siapa yang tak pernah rasa tidak akan mengetahui
Sebab
itu jangan menuduh sewenang-wenang kalam yang terbit dari mulut Al-‘Arifeen
Billah. Kerana kalam mereka terlalu halus untuk difahami. Untuk
memahami kalam yang halus ini, anda haruslah mengupgredkan martabat nafsu anda
sehingga mencapai nafsu yang tertinggi. Sekurang-kurangnya Nafsu Muthmainnah
iaitu nafsu yang keempat. Yang merupakam permulaan jalan bagi ‘arifeen
billah.
Apabila
anda sampai ke martabat tertinggi dalam martabat nafsu, maka hati anda akan
sihat dan saleem. Maka Allah akan memancarkan nur dari sisi-Nya yang
dapat menerangi mata hati anda sehingga anda dapat memahami perkara yang
halus-halus.
Di
zaman akhir ini, ramai yang tidak dapat memahami hakikat diri mereka. Sehingga
mereka menyangka bahawa ketika mereka menunaikan solat, berpuasa, mengerjakan
haji dan umrah dan apa jua ibadah dan kerja yang mereka lakukan, mereka
menyangka bahawa merekalah yang melakukan semua perbuatan itu. Jika mereka yang
melakukan perbuatan itu semua kita nak tanya dari mana mereka dapat kekuatan
untuk melakukan semua perbuatan itu? Adakah mereka cipta sendiri kekuatan itu.
Jika Allah takdirkan mereka mendapat penyakit lumpuh, kenapa mereka tak mampu
gerakkan tangan mereka sendiri jika mereka kata bahawa merekalah yang mencipta
kudrat dan iradat mereka dan bukannya Allah yang cipta semua af’al dan
perbuatan mereka.
Inilah
umat akhir zaman yang kehilangan nilai diri sebenar dan tak mengenali diri
mereka sendiri. Sehingga sanggup meletakkan Allah di belakang mereka. Inilah
gejala keruntuhan harga diri di kalangan umat Islam akibat dari ilmu makrifat
yang dikesampingkan. Kita nak tanya adakah ilmu makrifat diajar di sekolah
rendah atau di sekolah menengah. Ilmu makrifat tidak diajar sama ada di
peringkat rendah, menengah, pengajian tinggi dan juga universiti. Al-Azhar pun
tak ajar ilmu ini. Kenapa ilmu ini tak diajar? Ini adalah kehendak Allah juga
ianya tersembunyi. \
Namun
dekat-dekat nak kiamat ini, dan Imam Al-Mahdi akan muncul tak berapa lama lagi,
ilmu makrifat ini muncul semula hasil didikan yang berterusan dari ulama
tersohor dan ternama iaitu Tok Kenali rahimahullah. Tersebar secara mulut ke
mulut, dia mengajar anak murid dan mendidik anak-anak muridnya sehingga ada
yang mencapai taraf wali seumpama Sheikh Muhammad Said Linggi, dan dikembangkan
lagi ilmu ini tanpa rasa gentar biarpun dituduh sesat oleh Tuan Guru Hj Shaari
bin Tuan Guru Hj Mohd Yusuf Che Wook.
Sepatutnya
kita rasa gembira dan berbesar hati asas pengorbanan orang makrifat seperti
Tuan Guru Hj Shaari, Marilah kita bersama-sama mendalami ilmu ini sementara
masih ada lagi dan masih hidup lagi Tuan Guru Hj Shaari. Kerana dengan
pengajian ilmu makrifat inilah akan dapat melahirkan ratusan wali-wali Allah
yang akan dijadikan sebagai tentera yang akan bersama dengan Imam Al-Mahdi di
dalam peperangan dunia ketiga yang pasti akan tercetus nanti.
Dengan
terbukanya mata hati tuan-tuan setelah mengenali Allah, diharap akan dapat
mengetahui fitnah dajjal yang sebenarnya kita hidup di dalam fitnah Dajjal ini
tanpa kita sedari.
Semoga
pencerahan yang sedikit ini dapat membantu anda ke arah mengenal Allah melalui
Allah.
No comments:
Post a Comment