Tuesday 5 November 2013

Mengenal Allah Melalui Allah


BAGAIMANA CARANYA HENDAK MENGENAL ALLAH MELALUI ALLAH
Nabi Muhammad S.A.W. pernah bersabda:
عَرَفْتُ رَبِّيْ بِرَبِّيْ
Aku mengenali Tuhanku dengan Tuhanku
Bagaimana kita nak memahami sabdaan Nabi ini? Kerana Nabi Muhammad S.A.W. apabila baginda bersabda, kalamnya bersifat himpunan kalam.
عَنْ خَالِدِ بْنِ عَرْفَطَةَ ، قَالَ : كُنْتُ جَالِسًا عِنْدَ عُمَرَ ... فَذَكَرَ حِكَايَةً طَوِيلَةً إِلَى أَنْ قَالَ : فَقَالَتِ الأَنْصَارُ : أَغْضَب نَبِيَّكُمْ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم !! السِّلاَحَ السِّلاَحَ ، فَجَاؤُوا حَتَّى حَدقُوا بِمِنْبَرِ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم ، فَقَالَ : يَأَيُّهَا النَّاسُ ، إِنِّي قَدْ أُوتِيتُ جَوَامِعَ الْكَلِمِ وَخَوَاتِيمَهُ ، وَاخْتَصَرَ لِي الْكَلاَمَ اخْتِصَارًا .
Dari Khalid bin ‘Arqathoh dia berkata: aku pernah duduk di sisi Umar, maka dia menyebut satu hikayat yang panjang sehingga dia berkata: Maka berkata kau Ansor : Nabi kita marah !! senjata senjata, maka mereka datang sehingga mereka mengelilingi mimbar Rasulullah S.A.W. maka bersabda Nabi: Wahai sekelian manusia! Aku sesungguhnya diberikan himpunan perkataan dan penutupnya dan di pendekkan bagiku kalam sebagai yang pendek.
Berdasarkan hadis ini, fahamlah kita bahawa Nabi S.A.W itu tidak memerlukan perkataan yang banyak untuk menyatakan idea yang banyak. Hanya beberapa perkataan sahaja sudah merangkumi semua idea yang beratus ribu idea.
Jadi apa maksud Nabi dengan sabda baginda “Aku mengenali Tuhanku dengan Tuhanku”. Ucapan yang pendek tapi mendalam pengertiannya. Hanya mereka yang memiliki mata basiroh iaitu mata hati yang ada pada diri batinnya sahaja yang dapat merungkai maksud sabdaan baginda S.A.W. Mereka yang tidak mempunyai mata hati, tak mungkin memahami kiasan di sebalik sabda Nabi itu.
Nabi S.A.W. juga pernah bersabda :
مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهٌ وَمَنْ عَرَفَ رَبَّهُ فَسَدَ الـجَسَدُ
Barang siapa mengenali dirinya maka sesungguhnya dia telah pun mengenali Tuhannya dan barang siapa telah mengenali Tuhannya binasalah jasad
Apa erti kalam nubuwah ini?  Apa makna mengenal diri? Sehingga apabila kita mengenal diri kita akan membawa kita kepada mengenal Allah.Pertama-tama sebelum kita mengenali Allah, kita dikehendaki untuk mengenal diri kita sendiri. Persoalannya diri kita yang mana satu?
Tok Kenali mengajar anak muridnya kiasan tidur dan mimpi. Apabila kita memahami kiasan tidur dan mimpi, membawa kita mengenali diri kita sendiri. Sewaktu kita tidur, manakah dia kekuatan kita? Manakah dia nama kita? Sewaktu kita tidur, kita berada dalam genggaman Allah. Sehingga kita tak mampu mempertahankan harta kita jika harta kita nak dirompak oleh orang lain. Bahkan badan dan tubuh kita pun tak mampu kita pertahankan. Kita sebenar-benarnya tiada daya upaya dan tiada kekuatan serta tiada kehendak sama ada ketika kita tidur ataupun kita jaga. Inilah pengertian dari sabdaan Nabi dalam hadis berikut:
عَنْ أَبِي ذَرٍّ قَالَ : أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم وَهُوَ فِي الْمَسْجِدِ ، فَجَلَسْتُ إِلَيْهِ ، فَقَالَ : يَا أَبَا ذَرٍّ : فَقُلْتُ : لَبَّيْكَ فَقَالَ : أَصَلَّيْتَ ؟ قُلْتُ : لاَ قَالَ : قُمْ فَصَلِّ ، فَصَلَّيْتُ ثُمَّ أَتَيْتُهُ ، فَجَلَسْتُ إِلَيْهِ ، فَقَالَ : يَا أَبَا ذَرٍّ ، اسْتَعِذْ بِالله مِنَ شَيَاطِينِ الْجِنِّ وَالإِنْسِ ، قُلْتُ : وَهَلْ لِلإِنْسِ شَيَاطِينُ ؟ قَالَ : نَعَمْ يَا أَبَا ذَرٍّ ثُمَّ قَالَ : أَلاَ أَدُلُّكَ عَلَى كَنْزٍ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ ، قُلْتُ : بَلَى يَا رَسُولَ الله بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي ، قَالَ : قُلْ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِالله ، فَإِنَّهَا مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ
Dari Abi Zhar dia berkata: Aku mendatangi Nabi S.A.W. sedang baginda berada dalam masjid maka aku duduk dekatnya, maka baginda bersabda: Wahai Abu Zhar! Aku berkata: Labbaika Maka baginda bersabda: Sudahkan kamu bersolat?  Aku berkata: Belum Baginda bersabda: bangun maka bersolaylah, maka aku pun menunaikan solat kemudia aku mendatanginya, maka aku duduk di sisinya. Maka baginda bersabda: “ Wahai Aba Zhar mintalah kepada Allah perlindungan dari syaitan jin dan syaitan manusia! Aku berkata: dan adakah bagi manusia itu syaitan? Baginda bersabda Ya wahai Aba Zhar. Kemudian baginda bersabda: Mahukah kamu aku tunjukkan kamu satu perbendaharaan dari  perbendaharaan- perbendaharaan syurga? Aku berkata : Bahkan wahai Rasulallah demi bapaku, kamu dan juga ibuku.Sabda baginda: Sebutlah LA HAWLA WALA QUWWATA ILLAH BILLAH maka sesungguhnya ia adalah dari perbendaharaan- perbendaharaan syurga.
Daripada hadis di atas baginda S.A.W. mengajar Abu Zhar al-Giffari r.a. satu kiasan cara mengenal diri, iaitu sebenar-benar diri kita tiada daya upaya sama ada ketika kita jaga mau pun ketia kita tidur. Dalam pelajaran Ilmu Tauhid, pada tajuk 20 sifat yang wajib bagi Allah. Di mana kita di ajar oleh guru-guru kita bahawa hanya Allah sahaja yang wajib ada. Sementara sifat yang berlawanan dengan sifat yang wajib bagi Allah adalah merupakan sifat sebenar kita. Allah wajib ada dan kita pula wajib tiada.
Apabila kita mengenali diri kita ini kita akan mengetahui bahawa diri kita ini tiada daya upaya dan tiada kekuatan. Dan kita ini adalah faqeer  di sisi Allah sebagaimana Firman Allah dalam Surah  Fathir ayat 15:
* $pkšr'¯»tƒ â¨$¨Z9$# ÞOçFRr& âä!#ts)àÿø9$# n<Î) «!$# ( ª!$#ur uqèd ÓÍ_tóø9$# ßÏJysø9$# ÇÊÎÈ
15. (oleh kerana Allah Menguasai segala-galanya, maka) Wahai umat manusia, kamulah yang faqeer  kepada Allah (yang sentiasa berhajat kepada Allah dalam segala perkara), sedang Allah Dia lah sahaja Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.
Apabila kita tiada daya upaya dan kekuatan, maka bagaimanakah kita hendak mengenali Allah? Dengan kekuatan mana kita dapat mengenali Allah? Maka difahami di sini, kita sama sekali tak akan mampu untuk mengenali Allah.
Bagaimana nak fahami erti kiasan ini?
Kita boleh sebut juga berdasarkan hadis di atas iaitu :
مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهٌ
Barang siapa mengenali dirinya maka sesungguhnya dia mengenali Tuhannya
Barang siapa mengenali dirinya maka sesungguhnya dia telah menyembah Tuhannya
Barang siapa mengenali dirinya maka sesungguhnya dia telah mengingati Tuhannya
Barang siapa mengenali dirinya maka sesungguhnya dia telah sempurna memuji Tuhannya.
Hakikat diri kita ini adalah tiada daya upaya dan tiada kekuatan. Jika kita menyebutkan bahawa kitalah yang menyembah Allah, itu adalah terlalu mustahil, sebab kita tak wujud sebenar-benarnya dan kita tiada daya upaya dan kekuatan serta kehendak. Maka sewaktu kita bersolat sebenar-benar yang bersolat dan menyembah Allah itu adalah Allah sendiri. Allah lah yang menyembah diri-Nya sendiri. Kita hanya alat sahaja. Seumpama sebatang pena yang digunakan oleh penulis untuk menulis sajak atau puisi memuji dirinya. Sebagai pena yang digunakan oleh penulis, tak layak mendabik dada mengatakan bahawa pena lah yang menulis semua puisi dan sajak itu. Kerana pena itu jika penulis tak angkat dan tak gerakkannya masakan dia boleh menulis?
Begitulah dengan diri kita ini tak ada kekuatan dan kehendak sewaktu kita mampu berdiri dan menggerakkan anggota kita melakukan semua amalan dalam solat, sebenarnya kekuatan dan kehendak itu adalah milik Allah.
Maka begitulah dengan nak mengenal Allah. Mana mungkin kita dapat mengenal Allah dengan kekuatan ingatan kita. Kita mana ada kekuatan ingatan sebab kita tak wujud dan tiada daya upaya. Maka Allah lah Yang Mengenali dirinya sendiri. Sebagaimana Allah lah yang menyembah dirinya sendiri dan kita ini adalah alat atau tool yang Dia gunakan untuk memuja, memuji dan menyembah-Nya.
Sebenarnya bukannya kita yang mengenali Allah, sebagaimana bukannya kita yang menyembah dan memuji Allah. Yang mengenal, memuja, memuji dan mengabdikan diri itu adalah Allah jua.
Maka oleh kerana itu, kita hendaklah menyerah kembali segala-galanya kepada Allah. Dalam erti kata jangan kita mengaku bahawa kitalah yang mengenal mengingat, menyembah Allah.Kita tak layak memakai pakaian Allah. Hanya Allah sahaja yang layak mengenali Diri-Nya bukannya kita yang mengenali Diri-Nya.
Apabila kita sampai ke garisan penamat ilmu makrifat ini, dan kita “rasa” bahawa kita tiada daya upaya, maka meletup dan meledak “La hawla Wala Quwwata illa billah”.  Dengan sebab itu maka lahirlah ucapan yang tidak difahami oleh orang awam, iaitu ucapan : “AKU TIDAK ADA” “AKU MANA ADA” “BUKAN AKU YANG BAWA KERETA ITU, ALLAHLAH YANG MEMANDU KERETA ITU”
Ucapan-ucapan seperti ini jika didengar oleh orang yang jiwanya sarat dengan cinta kepada dunia dan bencikan maut, akan muncullah dari bibir mereka tuduhan melulu terhadap orang yang mengucapkan ucapan yang karam dalam wajah Allah ini. Seumpama tuduhan sesat, gila, menyeleweng dan sebagainya.
Kalam makrifat ini terlalu halus untuk dimengertikan oleh orang awam. Kerana terlalu halus hingga menyebabkan mata hatinya tidak dapat memandang dan melihat pengertian sebenar ucapan dari mereka yang sudah karam dalam “zauq” terhadap Allah. “Zauq” dalam wajah Allah.
من لم يذوق لا يدري
Siapa yang tak pernah rasa tidak akan mengetahui
Sebab itu jangan menuduh sewenang-wenang kalam yang terbit dari mulut Al-‘Arifeen Billah. Kerana kalam mereka terlalu halus untuk difahami. Untuk memahami kalam yang halus ini, anda haruslah mengupgredkan martabat nafsu anda sehingga mencapai nafsu yang tertinggi. Sekurang-kurangnya Nafsu Muthmainnah iaitu nafsu yang keempat. Yang merupakam permulaan jalan bagi ‘arifeen billah.
Apabila anda sampai ke martabat tertinggi dalam martabat nafsu, maka hati anda akan sihat dan saleem. Maka Allah akan memancarkan nur dari sisi-Nya yang dapat menerangi mata hati anda sehingga anda dapat memahami perkara yang halus-halus.
Di zaman akhir ini, ramai yang tidak dapat memahami hakikat diri mereka. Sehingga mereka menyangka bahawa ketika mereka menunaikan solat, berpuasa, mengerjakan haji dan umrah dan apa jua ibadah dan kerja yang mereka lakukan, mereka menyangka bahawa merekalah yang melakukan semua perbuatan itu. Jika mereka yang melakukan perbuatan itu semua kita nak tanya dari mana mereka dapat kekuatan untuk melakukan semua perbuatan itu? Adakah mereka cipta sendiri kekuatan itu. Jika Allah takdirkan mereka mendapat penyakit lumpuh, kenapa mereka tak mampu gerakkan tangan mereka sendiri jika mereka kata bahawa merekalah yang mencipta kudrat dan iradat mereka dan bukannya Allah yang cipta semua af’al dan perbuatan mereka.
Inilah umat akhir zaman yang kehilangan nilai diri sebenar dan tak mengenali diri mereka sendiri. Sehingga sanggup meletakkan Allah di belakang mereka. Inilah gejala keruntuhan harga diri di kalangan umat Islam akibat dari ilmu makrifat yang dikesampingkan. Kita nak tanya adakah ilmu makrifat diajar di sekolah rendah atau di sekolah menengah. Ilmu makrifat tidak diajar sama ada di peringkat rendah, menengah, pengajian tinggi dan juga universiti. Al-Azhar pun tak ajar ilmu ini. Kenapa ilmu ini tak diajar? Ini adalah kehendak Allah juga ianya tersembunyi. \
Namun dekat-dekat nak kiamat ini, dan Imam Al-Mahdi akan muncul tak berapa lama lagi, ilmu makrifat ini muncul semula hasil didikan yang berterusan dari ulama tersohor dan ternama iaitu Tok Kenali rahimahullah. Tersebar secara mulut ke mulut, dia mengajar anak murid dan mendidik anak-anak muridnya sehingga ada yang mencapai taraf wali seumpama Sheikh Muhammad Said Linggi, dan dikembangkan lagi ilmu ini tanpa rasa gentar biarpun dituduh sesat oleh Tuan Guru Hj Shaari bin Tuan Guru Hj Mohd Yusuf Che Wook.
Sepatutnya kita rasa gembira dan berbesar hati asas pengorbanan orang makrifat seperti Tuan Guru Hj Shaari, Marilah kita bersama-sama mendalami ilmu ini sementara masih ada lagi dan masih hidup lagi Tuan Guru Hj Shaari. Kerana dengan pengajian ilmu makrifat inilah akan dapat melahirkan ratusan wali-wali Allah yang akan dijadikan sebagai tentera yang akan bersama dengan Imam Al-Mahdi di dalam peperangan dunia ketiga yang pasti akan tercetus nanti.
Dengan terbukanya mata hati tuan-tuan setelah mengenali Allah, diharap akan dapat mengetahui fitnah dajjal yang sebenarnya kita hidup di dalam fitnah Dajjal ini tanpa kita sedari.
Semoga pencerahan yang sedikit ini dapat membantu anda ke arah mengenal Allah melalui Allah.
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment